حقایق روانشناسی درباره ی عشق که باید بدانید

اگر شما عاشق هستید یا عاشق بوده اید، باید بدانید که عشق یکی از باارزش ترین، مهم ترین و گاهی اوقات گیج کننده ترین احساسات است که انسان ها می توانند تجربه کنند. عشق با هر چیزی ارتباط دارد. بیایید نگاهی به برخی حقایق روانی درباره ی عشق بیندازیم که به ما کمک می کند همه ی جنبه های عشق را درک کنیم.

حقایق روانی جالب درباره ی عشق

  1. زنان کمتر جذب مردانی می شوند که شکم دارند. حجم زیاد چربی شکمی در یک فرد نشان می دهد که سطوح پایین تری از تستوسترون (هورمون مردانه) دارد – به این معنا که آنها همچنین میل جنسی پایین تر و در نتیجه باروری کمتری دارند.
  2. مردان بیشتر جذب زنانی می شوند که ساختار استخوانی آنها شبیه مادران مردان باشد. این امر به عنوان “نقش پذیری جنسی” شناخته شده است که محققان این اصطلاح را ابداع نموده اند.
  3. به طور کلی، شوخ طبعی قوی با هوش و صداقت در ارتباط است. به همین دلیل است که بیشتر زنان جذب مردانی می شوند که شوخ طبع تر می باشند.
  4. اگر شما دستان کسی را که دوست دارید بگیرید، این امر می تواند به شما کمک کند که درد جسمانی و همچنین احساسات ترس و استرس را کاهش دهید.
  5. پژوهش ها نشان داده است که شادی مسری است. برای افراد دشوار است از کسی که خوشحال است، دور شوند یا کسی را که خوشحال است دوست نداشته باشند زیرا بودن با چنین افرادی بسیار لذت بخش می باشد.
  6. زنان احساس می کنند که مردان جذاب تر می شوند اگر آنها ببینند زنان دیگر به آنها لبخند می زنند.
  7. به احتمال زیاد، مردانی که صدای قوی تری دارند به نظر می رسد نسبت به مردانی که صدای بلندتری دارند جذاب تر باشند یا بیشتر زنان را تحت تأثیر قرار دهند.
  8. طبق نظر برخی روانشناسان، انسان ها قادر نیستند با جنس مخالف خود “دوست اجتماعی” باشند.
  9. عمل عاشق شدن به عنوان عملی که تأثیری آرام بخشی بر بدن و ذهن فرد دارد شناخته شده است. این امر به نوبه ی خود سطوح رشد عصبی را بالا می­برد.
  10. ظاهرا، تنها ۴ دقیقه طول می کشد تا تصمیم بگیرید آیا شخصی را دوست دارید یا خیر. همینطور، اگر شما بخواهید تأثیر خوبی بر کسی بگذارید تنها ۴ دقیقه فرصت خواهید داشت. اعتقاد بر این است که جذب و نگه داشتن توجه و جاذبه ی فردی دیگر بیشتر با زبان بدن و لحن صدا و سرعت صدای شما صورت می گیرد نه با آن چیزهایی که واقعا گفته می شود.
  11. هنگامی که دو عاشق در چشمان یکدیگر نگاه می کنند، سپس سرعت ضربان قلب آنها با یکدیگر انطباق پیدا می کند. پژوهش ها نشان داده است که زوج هایی که عاشق یکدیگر هستند بسیار با یکدیگر پیوند خورده که بعد از سه دقیقه نگاه به چشمان یکدیگر، سرعت ضربان قلب آنها با یکدیگر همگام خواهد شد.
  12. عاشق شدن تأثیرات عصبی یکسانی همانند کوکائین دارد. عاشق شدن و مصرف دوزی از کوکائین، احساسات مشابه مغزی و حس سرخوشی به شما خواهد داد و در حدود ۱۲ قسمت از مغز فرد را تحریک می کند.
  13. اگر عاشق نوازش هستید، پس خوشحال خواهید شد که بدانید نوازش کردن مسکن طبیعی را آزاد می کند. هنگامی که دو نفر همدیگر را در آغوش می گیرند یا یکدیگر را نوازش می کنند، مغز آنها اکسی توسین که یک هورمون نوازش است را آزاد می کند. اکسی توسین در مغز وجود دارد و تخمدان ها و بیضه ها نیز در این فرایند درگیر می شوند. اکسی توسین به کاهش سر دردها کمک می کند و می تواند کمک کند درد در بدن تا ۴ ساعت کاهش یابد. بنابراین اگر شما احساس خستگی، استرس یا درد می کنید – نوازش کردن یک جایگزین عالی برای هر مسکنی می باشد.
  14. صرفا نگاه کردن به عکسی از شخصی که دوست دارید می تواند به رفع درد کمک کند. این امر نشان می دهد که حضور یک فرد دوست داشته شده به فرد بیمار یا بهبود وی کمک می کند اما همچنین یک عکس هم می تواند این کار را انجام دهد.
  15. زوج ها یا معشوق هایی که شبیه به یکدیگر هستند رابطه ی عاشقانه ی آنها به احتمال زیاد دوام نخواهد آورد. گرچه افرادی که مخالف هم هستند جذب یکدیگر می شوند اما زوج هایی که خیلی به یکدیگر شبیه یا خیلی از هم متفاوت باشند، رابطه ی آنها خیلی دوام نخواهد داشت.
  16. دلشکستگی واقعی است. تحقیقات نشان داده است که حوادث سخت یا ناراحت کننده مانند جدایی ها، طلاق، فاصله ی فیزیکی یا از دست دادن معشوق می تواند درد فیزیکی واقعی را در قلب فرد ایجاد نماید. این موضوع شرایط واقعی است که به عنوان سندرم قلب شکسته شناخته شده است. سندرم قلب شکسته زمانی رخ می دهد که محرک های احساسی عمیق باعث ناراحتی در مغز و به طور قابل توجهی باعث شکسته شدن قلب فرد می شوند و این امر باعث نشانه هایی همانند درد سینه یا تنگی نفس می شود. چنین اتفاقی زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند به راحتی و به اشتباه به عنوان حمله ی قلبی تشخیص داده شود.
  17. افرادی که عاشق هستند شباهت های شیمیایی مشترکی با افرادی دارند که از اختلال وسواس فکری – عملی (OCD) رنج می برند. پژوهش ها نشان داده است که زوج هایی که در مراحل اولیه عشق هستند مقدار سروتونین آنها که با شادی و رفاه در ارتباط است، در سطوح پایین تری قرار دارد و مقدار کورتیزول آنها که با استرس ارتباط دارد، بالاتر می باشد. سطح مقدار این هورمون ها در این افراد بسیار شبیه به افرادی است که دچار اختلال وسواس فکری – عملی هستند در غیر این صورت این افراد به عنوان بیمارانی که اختلال وسواس فکری – عملی دارند تشخیص داده می شدند.
  18. به طور کلی هنگامی که رابطه ی افراد به یک رابطه ی طولانی مدت منجر می شود چهره ی جذاب را بیشتر از اندام جذاب ترجیح می دهند. با این حال، زمانی که افراد به دنبال یک رابطه ی عاشقانه می گردند، جذابیت فیزیکی اندام نسبت به چهره تاثیرگذارتر است.
  19. اصطلاح دلشوره داشتن واقعتی است که با هجوم آدرنالین ایجاد می شود. اگر شما عاشق شخصی شدید، به احتمال زیاد بسیار دشوار خواهد بود که از احساس دلشوره داشتن جلوگیری کنید.
  20. مراقب باشید به چه کسی نگاه می کنید زیرا اگر شما به چشمان فردی بیگانه نگاه کنید می توانید عاشق شوید. چشمان ما پنجره هایی به سوی روح ما هستند بنابراین تعجب برانگیز نخواهد بود که با یک نگاه کردن ساده به کسی حتی اگر یکدیگر را نمی شناسید بتوانید عاشق آنها شوید. با خیره شدن یا نگاه کردن به کسی، بدن شما فنتیل آمین – ماده ای شیمیایی که با پاسخ جنگ یا گریز بدن ارتباط دارد را ترشح می کند.
  21. اگر شرایط خوشایندی قرار دارید یا هنگامی که در یک فضای فکری به دنبال ماجراجویی باشید، بیشتر احتمال پیدا کردن عشق وجود دارد نسبت به زمانی که این شرایط وجود نداشته باشد.
  22. پژوهش ها نشان داده است که اگر مردی، زنی را در زمانی که در یک موقعیت خطر است ملاقات کند یا اگر زنی، مردی را هنگامی که در خطر است ملاقات نماید، بیشتر این احتمال وجود دارد که آنها عاشق یکدیگر شوند نسبت به زمانی که آنها در یک وضعیت معمولی یکدیگر را ملاقات نمایند. به عنوان نمونه، دو نفر بیشتر احتمال دارد عاشق یکدیگر شوند اگر آنها زمانی که یکدیگر را ملاقات کنند در حال قایق سواری باشند تا اینکه در جلسه ای در یک اداره همدیگر را ببینند.
  23. اگر شما رابطه ی خود را با کسی به هم بزنید یا کسی رابطه اش را با شما به هم بزند؛ مراقب باشید. هنگامی که کسی با شما قطع رابطه می کند این امر می تواند منجر به “جاذبه ی سرخوردگی” گردد. جاذبه ی سرخوردگی صرفا به این معناست که افرادی که با آنها قطع رابطه می شود شخص مورد نظر را حتی بیش از گذشته دوست خواهند داشت و نسبت به او بیشتر تمایل دارند.
  24. عبارت “همیشه به عشق خود نزدیک باشید” می تواند حتی معنای مهم تری داشته باشد زیرا یکی از بزرگترین پیش بینی کننده­های عشق، مجاورت یا نزدیکی فیزیکی است. نزدیک بودن به فرد دیگر می تواند به افزایش احساسات و احساس خواستن و تمایل داشتن کمک کند.
  25. نویسنده: علی فراهانی

https://goo.gl/GHcM78

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.