چه افرادی دست بزن دارند ؟

شاید تا به حال فردی را دیده باشید که بدون علت موجه ای دیگران یا شخص خاصی را می زند و یا این کار جزو رفتار همیشگی او شده ، در مواردی ممکن است فرد از این کار ابراز پشیمانی و یا نارضایتی کند ولی نتواند جلوی تکرار مجدد آن را بگیرد به همین خاطر او دچار مشکلاتی در روابط خانوادگی ، زناشویی ، دوستان و ...می شود .

دست بزن داشتن تنها مختص افراد بزرگسال نیست بلکه کودکانی هستند که همیشه اطرافیان و والدین آن ها از اینکه کودک دست بزن دارد نارضایتی دارند و نگران هستند .

رفتار زدن دیگران جزو رفتارهای آسیب رسان محسوب می شود و بروز هر نوع رفتاری در انسان علتی دارد به همین خاطر باید به بررسی علل اینگونه رفتار پرداخته شود .

دلایلی که می توان برای افرادی با رفتار (دست بزن داشتن ) در نظرگرفت عبارتند از:

  • ترس – خشم- نفرت : فردی که می ترسد ، تنفر دارد و خشمگین است ، به دلیل افزایش ترشح هورمون های آدرنالین و کورتیزول دچار حالت تهاجمی می شوند .
  • اختلال مصرف مواد : مصرف مواد اعتیاد آوری مثل الکل ، آمفتامین ، حشیش ، ال اس دی و ... در افراد باعث رفتار خشونت آمیزی مثل زدن دیگران می شود .
  • در اختلال دو قطبی فرد دچار سراسیمگی روانی – حرکتی می شود و ممکن است به خود یا دیگران صدمه بزند .
  • اختلال سلوک و اختلال شخصیت ضد اجتماعی : این اختلالات به صورت کتک کاری یا حملات مکرر نمایان می شود و نسبت به دیگران بی رحم هستند .
  • اختلال شخصیت مرزی : افرادی که دارای این اختلال می باشند در کنترل خشم دچار مشکل هستند و یا خشم نامناسب دارند و دست به کتک کاری های مکرر می زنند .
  • اختلال کنترل تکانه : فرد احساس می کند نمی تواند رفتار زیان آور خود را کنترل کند .
  • اختلال عصبی شناختی ناشی از آلزایمر – صدمه مغزی – داروها – مواد – بیماری جسمانی می تواند باعث بروز حالت تهاجمی در فرد شود .
  • اختلال انفجاری متناوب : سن شروع این اختلال شش سال به بالاست.

اعمال آن ها از پیش برنامه ریزی شده نیستند و بعد از انجام اعمالی مثل زدن دیگران احساس ناراحتی زیادی می کنند و محتمل پیامد های میان فردی یا شغلی می شوند ، یا ممکن است متحمل عواقب مالی یا قانونی شوند .افراد مبتلا به این اختلال  اغلب اختلال شخصیت مانند ضد اجتماعی – مرزی – اختلال مصرف مواد مخصوصا الکل و اختلالات شناختی همزمان دارند .

  • عاملی مانند تربیت نامناسب در زمان کودکی ، عامل فرهنگ و الگو های نامناسب می تواند در بروز این رفتار موثر باشد .

با توجه به علل گفته شده توصیه می شود این افراد برای رفع مشکل از روانشناس کمک بگیرند .

نویسنده: بهنوش ده آرا

https://goo.gl/CprdTp

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.