تاثیرات رفتار والدین در ایجاد مشکلات غذا خوردن کودکان و نوجوانان

پدر و مادر نقش مهم و تعیین کننده ای در رفتار و عملکرد فرزندان به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی دارند به همین سبب نوع رفتار و انتخاب سبک تربیتی توسط والدین تاثیر به سزایی در پرورش و حتی آینده ی فرزندان می گذارد .

در هر خوانواده ای پدر و مادر ممکن است در مورد روحیات و توانایی ها و استعداد ها و حتی عکس العمل های فرزند تصوراتی داشته باشد و بر این اساس رفتار و انتظارات خود را نسبت به کودک یا نوجوانشان تعیین کنند . ولی گاهی این انتظارات ممکن است درست نباشد و فرزندان را تحت فشار روحی وروانی قرار دهد و باعث بروز مشکلات و اختلالاتی در عملکرد آنان شود .

دو نوع رفتار تربیتی ای که والدین به اشتباه به کار می برند عبارتند از :

  1. تربیت مستبدانه
  2. تربیت سهل گیر

*والدینی که تربیت مستبدانه را به کار می گیرند به قدری پر توقع هستند که انتظار دارند حتی زمانی که فرزندشان مایل نیست ، از آنان اطاعت کند و دستورات آن‌ها را اجرا نماید.

چنین والدینی به ندرت با کودک یا نوجوانشان مبادله فکری می‌کنند و حتی به مقایسه فرزندشان با دیگران می پردازند و انتظار دارند  بی چون و چرا به حرف بزرگ‌تر گوش دهند.

اگر کودک یا نوجوان نافرمانی کند ، به خشونت و تنبیه متوسل می‌شوند. در چنین روشی تنها به درخواست‌های پدر و مادر توجه می‌شود؛ و ابراز وجود و استقلال کودک سرکوب می‌شود.

*والدینی که تربیت سهل گیرانه دارند توقعات چندانی ندارند و هیچ گونه کنترلی تحمیل نمی‌کنند.

فرزندان مجبور نیستند شیوه‌های خوب را یاد بگیرند یا کارهای خانه را انجام دهند و یا اینکه به توانایی خود اطمینان ندارند که بتوانند رفتار کودک و نوجوان را کنترل کنند .

-به کار بردن تربیت مستبدانه و سهل گیرانه و یا حتی قرار گرفتن کودک در شرایطی مثل دعوا و اختلافات خانوادگی ، باعث می شود که فرزندان برای انجام کارهایشان دچار استرس زیادی شوند که در صورت عدم توجه و رسیدگی به مشکل  استرس و ادامه ی نوع سبک رفتاری / تربیتی اشتباه والدین ، کودک و یا نوجوان ممکن است دچار مشکلات تغذیه ای نیز  بشود .

مثلا کودک یا نوجوان :

  1. برای جلب توجه غذا نمی خورد و یا اینکه بیش از اندازه می خورد .
  2. به دلیل استرس دچار حالت تهوع و بی اشتهایی می شود .
  3. از غذا ایراد می گیرد .
  4. بعد از خوردن چند قاشق ، غذا خوردن را متوقف می کند .
  5. به دلیل دیدگاه خانواده دچار ترس از چاقی می شود وبرای از دست ندادن محبوبیت در خانواده غذا نمی خورد (بی اشتهایی عصبی ) و یا اینکه غذاهای زیادی می خورد و بعد به صورت عمدی استفراغ میکند ( پر اشتهایی عصبی ) .

نویسنده: بهنوش ده آرا

https://goo.gl/Q4L7bx

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.