ده توصیه برای صمیمیت بیشتر با همسر

با رعایت این ده اصول ارتباط تحقیرآمیز را از زندگی خود حذف کنید و از شدت رنجش ها وخشم به مقدار زیادی کم کنید و ارتباطتان را باهم صمیمی تر کنید:

  1. از عبارات داوری کننده و انتقادآمیز اجتناب کنید.

این کلمات مثل: اهل همکاری نیستی، فقط به خودت فکر می کنی، بی عرضه ای، طبق معمول بی فکری کردی و ...

احساس ارزشمندی همسرش را خدشه دار می کند.

  1. از برچسب زدن های تعمیم آمیز اجتناب کنید.

به هویت همسرتان حمله نکنید، اگر قرار است حمله و انتقاد کنید باید رفتار را مخاطب قرار دهید. کلماتی مثل: نادان، احمق، دیوانه ،خودخواه، تنبل، به درد نخور، بدجنس، بی شعور ...

به جای رفتار، همسر شما را مورد تهاجم قرار می دهد.

با گفتن این کلمات بد بدودن همسرتان را نه در این لحظه خاص بلکه برای همیشه اعلام می دارید.

استفاده از این مفاهیم حس اعتماد، نزدیکی و صمیمیت را نابود می کند.

  1. از مخابره پیام های با فاعل (تو) خود داری کنید.

مثل: تو هیچوقت به موقع خونه نمیای

تو هرگز با من جایی نمیای

تو به کارت به مراتب بیشتر از من بها می دهی و ...

مفهوم این عبارات با فاعل (تو) این است که تو بودی که من رو ناراحت کردی.

به جای این که بگوییم: تو همیشه با دیر آمدنت شب ما را خراب می کنی.

بگوییم: وقتی دیر به منزل می آیی، من از این که شبمان خراب شده ناراحت می شوم.

به جای این که بگوییم: هروقت می خوام برم خرید تو حضور نداری.

بگوییم: وقتی به تنهایی خرید می روم خسته می شوم.

در عبارات با فاعل من، همسرتان را سرزنش نمی کنید.

  1. به سابقه و گذشته ها کاری نداشته باشید.

در یک ارتباط تحقیرآمیز، پای مباحث گذشته به میان می آید، ارتباط مؤثر و صمیمی به موضوع موجود و در حال حاضر توجه دارد.

ارتباط تحقیر آمیز: شب عید هم رفتیم خونه ... همین کار رو کردی

پارسال هم ...

چند سال پیش هم همینجوری بودی ...

با مراجعه به گذشته پیام ( تو بدی، تو بدی) را به همسرمان می دهیم.

در واقع می گوییم: تو بدی و همیشه هم بد بودی و بهتر هم نمی شوی.

  1. مقایسه منفی نکنید.

وقتی مقایسه منفی نمی کنید، به همسرتان احساس بدی نمی دهید.

هدف کمک به همسر شما است، هدف این نیست که او را بیازارید.

و هدف این است که مشکلی را از میان بردارید.

هدف بی اعتمادی و ضدیت با همسر نیست.

مقایسه منفی هرگز مشکلی را از میان بر نمی دارد.

تنها کار مقایسه منفی مجازات کردن و حمله نمودن است.

مثال: داداشم رو ببین برای زنش چیکار می کنه

خواهرت رو ببین شوهرش براش ... خریده، خدا شانس بده.

  1. تهدید نکنید.

پیام عبارات تهدید آمیز (تو بد هستی و من می خواهم تو را مجازات کنم.)

مثال: اگر خونه خواهرت رفتی دیگه برنگرد.

اگر فلان کار رو انجام ندی من هم دیگه خونه مامانت نمیام.

اگر با من ... نیایی

همه این ها پیام تو بد هستی دارند و شما قصد عمدی برای ناراحت کردن همسر را در این گفته ها اعلام می کنید، با این کار روابط شما به هم می ریزد.

  1. احساسات خود را بیان کنید.

بیان احساس برای جهت دادن است.

وقتی که از احساسات خود به عنوان یک اسلحه استفاده کنید صدایتان بلند و خشن می شود، تهدید آمیز و خصمانه می شود.

اما وقتی احساستان را به آرامی بیان کنید همسرتان می تواند از احساس شما آگاه شود و تحت تأثیر جنبه های منفی کلافه نشود.

  1. زبان بدن را برای ارتباط صمیمی کنترل کنید.

تماس چشمی را فراموش نکنید.

به هنگام گوش دادن سرتان را تکان دهید و نشان دهید که دارید به حرف های همسرتان گوش می کنید.

متناسب با حرف های همسرتان عکس العمل نشان دهید.

  1. از پیام های کامل و جامع استفاده کنید.

به اندازه کافی صحبت کنید. هم موقعیت ، هم فکر و احساستان و نیازتان را مطرح کنید. همسر شما نمی تواند ذهن شما را بخواند. درخواست خود را کامل بیان کنید.

  1. از پیام های روشن استفاده کنید.

اگر حرف همسرتان را متوجه نمی شوید از او سوال کنید به جای طعنه زدن

مثال: به جای اینکه بگوییم چرا این جوری به من نگاه می کنی

بپرسید: آیا چیزی شما را ناراحت کرده؟

من این طوری برداشت می کنم که می خوای چیزی بگی، درسته؟

خوشبختی را در خانه خود جستجو کنید.

خیلی زود آن را پیدا می کنید.

نویسنده: زهرا طباطبایی

https://goo.gl/wBprKH

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.