بهترین راهکار برای مدیرت استرس به خود فرد بستگی دارد

افراد از راهکارهای مقابله ای متفاوتی برای فائق شدن بر استرس شان استفاده می کنند، و برخی از آنها از این راهکارها بیشتر از دیگران استفاده می کند. سه تکنیک برای حفظ زاویه دید در بالا و پایین های زندگی در مطالعه شده است:

ذهن آگاهی: که معتقد است باید در زمان حال آگاه و گوش به زنگ بمانیمک

ارزیابی مجدد: که بر یافتن روش های جدید بازتفسیر حوادث منفی و تبدیل آمها به معناهای مثبت تر تاکید دارد؛ و

سرکوب احساسات: که معتقد است باید احساسات منفی را از کنارمان و جلو چشممان دور نگه داریم.

برای اینکه درباره ی اینکه این سه راهکار بر اساس زندگی روزمره مان کار می کنند، تیمی از محققین اخیرا مطالعه ای را بر روی ۱۸۷ شرکت کننده انجام داده اند و به این مسئله پرداخته اند که استفاده از این استراتژی ها بر خلق و خوی مردم تاثیر می گذارد.

ذهن آگاهی به افراد کمک می کن تا عواطف و احساسات خود را به دو روش متعادل کنند. این روش هم سطوح عواطف مثبت افراد را افزایش و سطوح منفی عواطف شان را کاهش می دهد.

برنامه سرکوب عواطف دقیقا بر عکس عمل می کند. گزارش شده است که وقتی مردم از سرکوب احساسات بیشتر استفاده می کنند، سطوح عواطف منفی اشان بالاتر می رود و سطوح عواطف مثبت شان پایین می آید.

در روش ارزیابی مجدد، قضیه کمی متفاوت است. برای نصف افراد مطالعه، روش ارزیابی مجدد به نظر نتیجه ای در تنظیم احساسات منفی اشان نداشت. به طور کل، ارزیابی به نظر برای افراد مسن تر مفیدتر بود. در واقع، برای افراد مسن تر، استفاده از روش ارزیابی با سطوح پایین تر احساسات و عواطف منفی، و در نوجوانان با سطوح بالاتر حوادث مثبت ارتباط دارد.

این نتایج نشان می دهد که هیچ راهکار کلی برای که بتوان آن را برای همه تجویز کرد وجود ندارد و هر کسی از راهکار مختص خود برای کاهش استرس استفاده می کند.

همچنین، به نظر می رسد که برخی راهکار ها مفیدتر هستند. روش ذهن آگاهی روشی نویدبخش است در حالیکه برای بسیاری افراد روش سرکوب احساسات مضرتر از بقیه است. ولی روش ارزیابی مجدد چطور، به نظر میرسد شانس این روش پنجاه-پنجاه باشد.

نویسنده: علی فراهانی

https://goo.gl/r7fxqk

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.